петак, 23. март 2018.

Danica Vukićević








Ovako je bilo 
Ušla sam u 601 
da bih posle uhvatila 
711, seljani i ja 
pomislila sam gledajući 
čudnu ženu s malim ustima 
Metju Centrovic 
nije to niz asocijacija 
Metju Centrovic — znam njegov stil 
i hrabrost... 
onda sam pustila suzu-dve na vetru 
čitala Ulicku 
Dosta mi je beznađa. 


Ja, Klaudija 
Presing, 2018

петак, 16. март 2018.

HODANJE BEZ CILJA. Bojan Savić Ostojić i Nina Todorović u Goethe Institutu (Beograd)



Goethe Institut Beograd
utorak, 20. mart 2018. 
20 časova

Književno-umetnički kafe 
HODANJE BEZ CILJA 

Bojan Savić Ostojić i Nina Todorović



D. glavni junak kratkog romana ili duže novele PUNKT (Metella-Xenia, 2017), u jednoj neprekinutoj rečenici rekonstruiše svoju šetnju bez cilja između vračarskih punktova, koje spaja "neponovljivim, naizgled nesuvislim putanjama".



Boraveći u Gracu, Nina Todorović u ciklusu radova DNEVNIK HODANJA (2015-2017), koristeći mape grada, precizno ocrtava putanje svojih svakodnevnih pešačenja, koje potom preslikava u fotografije gradskih lokaliteta.


Nina Todorović
Graz Sessions, Day 15
sa izložbe Dnevnik hodanja, Kolarčeva galerija, 2017.


Slučajan susret ovo dvoje šetača ukazuje na neočekivane podudarnosti između njihovih radova i pristupa, dajući povoda da se progovori o hodanju bez cilja, zajedničkoj opsesivnoj temi, i o načinima na koje se tom toposu prilazi u književnosti odnosno likovnoj umetnosti.



Pre PUNKTA, Bojan Savić Ostojić objavio je šest knjiga poezije, eseja i proznih zapisa, kao i dvadesetak prevoda s francuskog. 

Nina Todorović doktorirala je na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu. Dosad je priredila 44 samostalne izložbe i učestvovala na više od 200 grupnih. Dobitnica je domaćih i međunarodnih nagrada.  















четвртак, 1. март 2018.

goranovo proljeće 1986. — zoran ćosić — miroslav kirin — ljubeta labović






U ovom dvobroju QUORUM-a (4/5), do kojeg sam pre godinu i po dana došao na jedan podao, premda u biti čestit način (o čemu se više da pročitati na blogu Za sve pare) objavljeni su, pored ostalog, rezultati Goranovog proljeća za 1986. godinu. 

Došlo je, naime, do neobičnog presedana.


„Tradicionalna pjesnička manifestacija Goranovo proljeće svake godine raspisuje natječaj za mlade pjesnike, a u suradnji s Književnom omladinom Hrvatske, objelodanjuje se knjiga provnagrađenih autora i izbor tekstova drugonagrađenih pjesnika. Financijske (ne)mogućnosti prisilile su nas na odustajanje od posebne publikacije, pa smo drugonagrađene autore odlučili tiskati na stranicama časopisa, nadajući se da će i njima više koristiti pojavljivanje u takvom prostoru, nego li na stranicama samostalnog zbornika, koji uspijeva zainteresirati istom uski krug čitatelja. 

U pravilu se drugom nagradom nagrađuje dvadeset autora, no ove je godine stručni žiri u sastavu: Goran Simić (Sarajevo), Ljubomir Stefanović (Rijeka) i Vjekoslav Boban (Zagreb) nezadovoljan kvalitetom 360 prispjelih pjesničkih ciklusa, odlučio da pored prvonagrađenog pjesnika Dragana Grbića iz Beograda nagradi još četrnaestoricu pjesnika. 

Na žalost, jedan dio tekstova drugonagrađenih pjesnika zagubljen je nakon završetka rada žirija, tako da njihove pjesme nismo u mogućnosti publicirati (zajedno s tekstovima iščezle su adrese i telefonski brojevi). 

Ispričavamo se pjesnicima koji su doista nepravedno izostavljeni, dopuštajući mogućnost da nam naknadno dostave svoje pjesme, kako bismo ih mogli tiskati. 

Ovom prigodom predstavljam vam radove deset mladih pjesnika: Selima Arnauta iz Zenice, Krešimira Bagića iz Gradišta, Zorana Ćosića iz Miomice (SIC!), Emsure Hamzić iz Sarajeva, Miroslava Kirina iz Petrinje, Ljubete Labovića iz Beograda, Vladimira Maksimovića iz Sarajeva, Sime Mraovića iz Zagreba, Marijana Rupčića iz Petrinje i Branke Vuković iz Gornjeg Milanovca.



Među pesnicima čiji rukopisi i kontakti, te mršave 1986. godine, nisu izgubljeni, prepoznatljivo je nekoliko imena onih koji su i kasnije objavljivali poeziju. 

Ali mene je privuklo ime Zorana Ćosića. Jedini Zoran Ćosić za koga znam glumac je i rodom iz Mionice. 

Iako sam za svaki slučaj pretražio toponim "Miomica", bio sam prinuđen da zaključim da je upravo taj Zoran Ćosić, zemljak, tada dvadesetdvogodišnjak, Goranovom žiriju poslao svoj rukopis pod nazivom "Autoportret". Sudeći prema kobisu, ostao je neobjavljen. 

Pored njegove pesme, preneo bih pesme još dvojice autora koje poznajem lično. 

Neću ih pitati za dozvolu, očekujući da i njih ovo podsećanje na Proljeće pre 32 godine prijatno iznenadi.  






zoran ćosić

iz zbirke „autoportret“

Buba-mara je prišla mom desnom uhu
i sa neskrivenim uzbuđenjem
prošaputala:

„Vreme je, lorde moj.“

Protrljao sam oči
i namignuo kao dečaci iz komšiluka
kad puste orla iz zamke.

Ustao sam masirajući kolena
i listove
zamolivši buba-maru
da mi spremi odelo i plašt.

Napolju je još uvek bio mrak
pa nisam mogao da naslutim
da li će uskoro zora
ili je tek pala noć.

I uzalud sam pokušavao da se setim
da li mi iz oka
kaplje april,
il mi se to smeje oktobar.


miroslav kirin

što je sigurno, sigurno je

krzna skupocjenih zvijeri pozivaju se na, na
vodeći svoje porijeklo, pepeo spaljenih
barbarskih brda. tako se žeste u izlivu
svojih optužbi! tu jasno izraženu, genocidnu
ideologiju ne prihvaća, u svakom slučaju, u
svakom pogledu, poslijeratna generacija
mladih gmizavaca. iako u svom sjećanju nose
viziju predaka, izumrlih dinosaura, ne mogu
proturječiti krznašima jer, jedno je sigurno,
a što je sigurno, sigurno je



ljubeta labović

volim da šutiram kestenove


Više od svega volim
da po ulicama šutiram kestenove.
Ništa nije važnije na svetu
Od šutiranja kestenova po ulicama.

Gledam ih kako skakuću
između brižnih prolaznika
kao mali bronzani divojarci.

Naročito kad je septembar
Tada se rasprskavaju koružbine

I čist sadržaj pada pred noge. 



QUORUM, 4/5, 
1986.

понедељак, 26. фебруар 2018.

Novica Tadić






VIKAČ




Rajevi su uvek privatni, izgrađeni 
na vrhu plamena. Od ljudi-demona 
iskušavan sam opet. Neoprostiv nemar, 
zle posledice rđavih navika, 
omaške i prestupi učiniše 
da moje srce zakuca silno ispod sive 
paukove mreže. Zaboravljene uvrede 
ponekad mi usta otvore. U gluvoj tišini 
domislih i rekoh naglas, kao da se 
ne obraćam sebi: "Nema nadoknade, 
daćeš sve". Pa skrstih ruke na grudima, 
a oči sklopih. U dubokom snu, ja, 
ubogi vikač, umobolni, idem i dalje slepim 
ulicama, i vičem. Vičem. Ne prestajem. 


Napast, SKZ, 1994.

петак, 12. јануар 2018.

Дејан Илић







Лоша земља 



Наставићеш да растеш и неће ти 
бити лако, на зло си место дошла, 
и ту се неће много мењати. Болан је 
период пред тобом, године реза, 
болно, овде ће бити само болније. 
Лоши обичаји биће све гори, 
музика, књиге, повремена путовања, 
дуги боравци на мору, неће бити 
довољни, ово је лоша земља, овде живе 
лоши људи, покушај да не видиш 
оно што видиш и да видиш 
оно што не видиш. Покушај 
да будеш више од онога 
што јеси, да би свет био мање 
од онога што он јесте. Има пута, 
и он је у теби, као што су сунце 
и небо, ако боље погледаш, у нама. 
Ништа се не може обећати, нема утехе, 
само препона које ћеш непрестано 
прескакати, али не одустај, буди 
храбра, ништа нам, заправо, не могу 
одузети, пут је невидљива река, 
бистра, у нама, што само протиче 
кроз долину плача. 




Долина Плистос, Повеља, 2017, стр. 67.

уторак, 9. јануар 2018.

PUNKT • Bojan Savić Ostojić (Metella-Xenia, 2017)








Osamdesetostrani roman-rečenica Bojana Savića Ostojića, PUNKT, objavljen krajem 2017, uskoro će biti pušten u prodaju; tim povodom donosimo insert iz IX poglavlja:  





SPUSTI SE, PONOVO TROM, niz stakle­ne stepenice kojima je sišao i prethodni put kad je pomislio da ga u podrumu čeka veći izbor rokovnika, ali kojom prilikom, budući da je tragao za predmetom oblika sveske, uopšte nije primetio ima li i olo­vaka, te je sad, što mu je teško palo, nate­rao sebe da se još jednom obazre po po­drumu, i u tom trenutku — ako sme tako sada, prisećajući se, da napiše — oseti da se po podrumu obazirao naglas; bio je uveren da se njegovo osvrtanje moglo čuti; da je ikoga zatekao u prostoriji (kao što srećom nije) taj neko bi smesta začuđeno podigao pogled ka njemu, čuvši (ne mogavši da ne čuje) kako se lamata, kako se vrpolji, po­gledao bi ga tako kao da mu je u trenutku sve postalo jasno, sve njegove misli; ili bi (makar) zastao na tren, zadržavši dah i za­tečeno pokušavajući da odgonetne njego­vu putanju, jer on se po podrumu kretao linijom koju ocrtava pišak dok se razliva strmim kolovozom; linijom koju u auto­busu ocrtava olovka na papiru ne opirući se turbulencijama, seizmografski reagu­jući na svako kočenje, na svako naglo da­vanje gasa, linijom za koju se ni pod ko­jim uglom ne bi moglo reći da nekuda ide, putanjom koja se možda mogla zabeležiti ali koju nije bilo svrhe pratiti — koja sama nije imala SVRHE, iz koje se nije mogla iščitati nikakva namera, tek inercija, ali inercija specifične vrste, pod kojom se, bez obzira na proticanje vremena, kreta­nje nije usporavalo nego se, ćudljivo, čas pojačavalo čas slabilo, bez (na prvi pogled) shvatljivog razloga: tako se vrteo i „me­andrirao“ po podrumu u koji se spustio sa sveskom tražeći hemijsku i napokon se svrteo kod (srećno smišljenih) „fiokica“, ali pred njima zastade, kako je već opisa­no, u neverici, zgrožen što na toj šarenoj gomili ne može da nađe najjednostavniju hemijsku olovku, zatim (što je takođe re­čeno) nekoliko puta glasno opsova i naj­zad se pope do kase spreman da prodav­cima očita bukvicu: „Neverovatno da dole nemate najobičnije hemijske“, da pritom stisne usne kao što to čine uvređeni star­ci koji smatraju da im je svako dužan, da ih odmeri pakosno i, zašto da ne, sitniča­vo, ali kao za inat, kada je prišao kasi, oba prodavca su i dalje bila u poslu, i jedan, onaj koji nije bio pederko, čak se drznu da mu kaže: „Sačekajte malo“, na šta D. ljutito zažmuri zamislivši sebe kako bi tek pobesneo da je umesto toga prodavac re­kao Sačekaćete ili, još gore, Bojim se da ćete morati malo da sačekate; ali ipak na sve nemo, gotovo neprimetno klimnu te stade, kao da je dokon, da zija po pultu zaposlenih, i tada, u mrežastoj korpici u kojoj je sta­jao njihov pisaći pribor, ugleda nekoli­ko „najjednostavnijih hemijskih olova­ka“, koje se nisu nalazile u asortimanu knjižare: to ga je razgoropadilo i nateralo





Bojan Savić Ostojić • PUNKT
Metella-Xenia (Beograd) 2017

Na koricama: 
Nina Todorović, PUTANJE, 
iz ciklusa Dnevnik hodanjaGraz Sessions, 2017

informacije & pre-order:
 
jurodivi@gmail.com

петак, 29. септембар 2017.

Podli podli psalmi u Parobrodu — 3. oktobar 2017




Promocija knjige-sveske Podli podli psalmi (Metella-Xenia, Beograd, 2016) Bojana Savića Ostojića održaće se u utorak, 3. oktobra 2017. od 19 časova u beogradskom Parobrodu, uz gostovanje Dinka Kreha, kritičara iz Zagreba. 

Savić Ostojićevo ispisivanje fragmenata, aforizama, načela, poetskih zapisa i mikroeseja jeste polemika, ne samo sa literarnim uzorima, već (pri)kazuje mnogo više od toga. 
(Katarina Lazić) 

Emil Cioran se u Psalmima pojavljuje kao referenca ali i kao polemički oponent i rival kojeg se eksplicitno nastoji nadići... Podlost Psalama najčešće se očituje u njihovoj drskoj eksplicitnosti i transparentnosti koja ne prerasta u tezičnost i ne zaboravlja na vlastitu literarnost.
(Dinko Kreho)

Razgovor vodi Katarina Lazić.