уторак, 5. април 2022.

Miroslav Mićanović

Trajekt Miroslava Mićanovića postao je punoletan. I naleteo sam na njega o Svetom Ponedeljku, Danu studenata, u Terazijskom prolazu, kroz koji se poslednjih nekoliko meseci ne može proći, koji je takoreći silom jednosmeran. To kao da se namerno desilo u čast ovom autoru kome je veoma drago svako poklapanje između sveta i jezika. A sada: jedna empatična. Ne baš ni a la Miroslav Mandić (Ja sam ti je on), ne baš ni a la Danijel Dragojević (nekoj ženi pri porodu umrlo je dijete. Jesam li to bio ja?) već baš a la Miroslav Mićanović.



TKO GOVORI, TKO PIŠE — KOMIŽA NA TRGU


Muškarac koji prije dvije godine u kolovozu,

na trgu u Komiži, ispred Gezota, govori glasno

društvu za stolom, mogao bih biti ja.

Bijelac, potamnio od sunca, polubradat,

četrdesetogodišnjak zapušten u plavoj potkošulji

izjedenoj moljcima i morem, koji ustaje od stola i

pokazuje ogrebotine po rukama i rane na nogama,

mogao bih biti ja.


Zaslijepljen kamenim pločama i svjetlošću,

između crkve i ribarnice, izlaže svoje tijelo,

u buci i glasnosti iznosi događaj iz prošle noći.

Otvoren i lascivan, spreman na sve,

mogao bih biti ja,

ili sam jedan od mojih prijatelja

ili sam jedna od mojih prijateljica.


Priča, privlači ih, razmješta, rotira

trči oko njih, dodiruje ih, miluje, ljubi,

liježe na tlo, razmiče stolove, stolice

oni koji ga poznaju misle, voli ih,

oni koji su ga jutros upoznali ispred konobe

misle, je li on lud.

Uvlači ih u mrežu za koju ni sam nije siguran

da postoji, slika od daha, pokreta i riječi porozna je,

nesigurna i možda u dubini prazna.


Osjeća da je izgubio i prošlu noć i prošli dan.

Sretan da prikuplja snagu od svega što mu

izmiče i nestaje.

Tko govori, tko piše?

Tko ga gleda i što očekuje od njega?


Petar stoički uzmahuje usred ljeta i ovo će proći.

Opuštena žena za susjednim stolom gleda njegove

bradavice, trbuh, smijeh, ona nasmijana zna

kakva je zima, kakva može biti bura

i da će sve "iščeznuti kao lice urctano na pijesku

morskoga žala".


Muškarac koji stoji na kamenoj obali uvale

i čeka dječaka da se vrati s tečaja ronjenja,

otac, koji će godinu dana poslije na

gradskom bazenu u Čakovcu izgubiti utrku i

reći: Dođi, čestitam,

mogao bih biti ja.

Odapeta strijela iz podvodne puške nije zapela

u mojoj nozi. Nisam bio iznad grada i pucao po

njemu, nisam u Americi, gol na balkonu,

pljuvao prolaznike i federalnu policiju i vikao:

Ne, to nisam ja.


Dječak koji se između Božića i Nove godine spušta

niz osvijetljeni brčanski korzo, pokraj zaleđene

fontane — djevojčica drži ribu iz čijih usta i škrga ljeti

teče postojan mlaz vode — s bratom i ocem prepun

osjećajem krivnje,

mogao bih biti ja.

Dječak na fotografiji, ošišan i mršav,

koji zadržava brata da ne pobjegne iz kadra,

pisac koji u tekstu ne zna naći posao za svoju sestru,

mogao bih biti ja.

Muškarac koji prije dvije godine u kolovozu,

na trgu u Komiži, ispred Gezota, govori glasno,

mogao bih biti ja.


Zašutjeli su za susjednim stolovima, gledaju s

okolnih prozora, dvije se djevojke smiju i ljube,

konobaru se razbila čaša, jedna Japanka i jedan

Japanac fotografiraju, snimaju, tri starice izlaze iz

crkve, red muškaraca čeka trajekt netko će doć.

Jedna pita jednog odnekud ga znam.


U gibanju, pričanju, trčanju, pisanju odjednom je

dio žive turističke ponude, dio prospekta koji u

predsezoni poziva Nijemce, Talijane i Francuze

na more, diskriminira Čehe i Slovake,

dio je programa na trgu, dio razglednice

vrijeme je sunčano, dio komiške noći,

dio nesigurnog pamćenja.

Tko govori, tko piše?


Čudo se jednog podneva ne zaustavlja, što bih bio

tiši i mirniji, što bih jeziku žene htio biti sve, što bih

htio polako ići, polako čuti i korak i glas

sve manje mogu reći da bih to

možda mogao biti ja.


Vrijeme odmiče.

Popodnevna siesta obuzima trgovca i konobara,

pijanca i brod, djevojčicu i vrt.

Priča je otišla na drugu adresu, već se peru šalice,

sklanjaju boce i mijenjaju stolnjaci.

Žene su sklopile ogledala i muškarci pogledavaju na sat.

Vrijeme je za hranu.

Sjena se i produžava i smanjuje, bugava blago hlapi,

riba se ispod stola usmrdjela, idemo proć.


Miroslav Mićanović

Trajekt (Jednosmjerna ulica/I),

Meandar, 2004



Нема коментара: