[Portorož]
U
skupim hotelima nije bilo slobodnih kreveta a oni drugi, jeftini, bili su
suviše skupi.
Klupe
u parku kraj noćnog mora bile su udobne.
Pod
glavu sam stavio portabl pisaću mašinu umesto jastuka. Spavač na susednoj klupi
bio je još maštovitiji: pokrio se svojom havajskom košuljom (uopšte je ne
skidajući).
Čekali
smo da svane autobusko jutro.
Upitao
me je sanjivim glasom kuda putujem s portabl pisaćom mašinom. Nisam znao tačno.
Mene nije interesovalo kuda putuje on s havajskom košuljom.
Navaljivao
je: kuda s mašinom, zašto?
Odgovorio
sam: ne gubim vreme: i na putovanju kucam pesme.
Nije
verovao.
Iako
ne mora baš svaka pesma da se kuca.
Nije
verovao.
Može
da se lepi i slaže.
Nije
verovao.
Ne
mora da se piše.
Nije
verovao.
Pesma,
naime, može da postoji svuda gde je osetljiva osoba potraži.
Nije
verovao.
Da je
to, u stvari, novi poetski postupak: neformalno doživljavanje poetične
stvarnosti.
Nije
verovao.
Da
konceptualni postupak pravljenja pesme ne znači krizu poezije već, možda,
njenih ideologija.
Nije
verovao.
Da su
pesnici tih, sedamdesetih godina, mada se to radilo oduvek, uveli u naslov
svojih pesama prefiks u: pišu upesme, gde se kao predmetnost poezije
javlja ona sama.
Nije
verovao.
Da je
takvo zatvoreno kolo pesničkog teksta obeležje tvrdoglave homeomerijske prirode
poezije, kao rešenje u periodu iscrpljenosti
stilova.
Nije
verovao.
Podigao
sam se sa klupe, otvorio kožu pisaće mašine i otkucao sledeće stihove
(smišljene istog trenutka):
U romantici važila je vrednost
da obuzmeš tačno lirski kvalitet.
Nije li danas davanje u prednost –
jeziku koji voli diskontinuitet?
Pročitao
sam mu pesmu.
Nije
joj verovao.
Uporno
sam tvrdio da je poezija sve.
Nije
verovao.
Bilo
mi je žao te neverice.
Rastuženo
i ogorčeno doviknuo sam mu:
– U
šta veruješ ti, turisto nihilisto?
Nije
mogao da odgovori.
U
kratkom međuvremenu zatvorio je oči i zaspao.
Bio
je to hladan korektiv mom ubeđenju da je poezija sve: bila je istovremeno i
ništa, kako sam naglo razumeo u hladnom portoroškom noćnom vazduhu, jedno
ravnopravno ništa, dijalektički izvedeno (dokazano) iz spavaočevog ponašanja.
Poezija
i razgovor o njoj mogli su da ga uspavaju ali ne i da ga probude.
Međutim,
kako vreme od dana ovog događaja prolazi, sve više verujem da je događaj
potpuno izmišljen, napisan lagano, u sobi nekog skupog hotela.
(Vruć pas i drugi eseji, Matica srpska, 1985.)
1 коментар:
Veličina, Vojislav Despotov
Постави коментар