недеља, 29. октобар 2023.

BRIŽIT ŽIRO: Živeti brzo (preveo Bojan Savić Ostojić, Akademska knjiga, 2023)

 



Brižit Žiro se u ovoj pripovesti vraća na okolnosti tragičnog gubitka svog muža Kloda, nastradalog u saobraćajnom udesu dvadeset godina ranije. U ovom iscrpnom svođenju računa, ono što drži čitaočevu pažnju nije njegov karakter intimne ispovesti već njegova struktura, zasnovana na popisu okolnosti koje su prethodile nesreći. Dok se nižu irealni kondicionali - "šta bi bilo da je bilo" - koji u ovu autobiografsku pripovest unose malo fikcije, čitalac stiče utisak da se najavljena smrt možda neće dogoditi. Ili da će se barem na neko vreme odgoditi

Živeti brzo je nagrađeno Gonkurovom nagradom za 2022.

(Bojan Savić Ostojić)






Bilo mi je trideset šest godina i išla sam kod roditelja da pratim pomračenje.

Moj otac se pojavio iza kapije, grozničav, reagujući na zvuk „pežoa 106“, pogledao je u sat i počeo da me požuruje. Ne dolazi u obzir da popijem kafu ili da se bacim u fotelju. Ne dolazi u obzir da se pitamo za zdravlje (to nam ionako nikad nije išlo). Pružio mi je naočare koje je predvideo za sve troje, dobio ih je kao pretplatnik lista Progrès, i naterao nas da stojimo na terasi, majka s jedne, a ja s druge strane. Izgledali smo kao na slikama Edvarda Hopera, likovi skamenjeni u pejzažu, pomalo kruti i uštogljeni, koji čekaju da počne predstava. Još od udesa nisam pogledala ka horizontu, užasnuta lepotom koja mi je postala nedostupna (moja rođaka me je u julu odvela u Živerni da se malo povratim, pokušala sam da se divim lokvanjima i sličnim stvarima, još sam bila u jeku poricanja, svet sam gledala kao da se među nama nalazi staklo, bio je to početak dugog putovanja u kojem ću imati utisak da putujem sedeći pored sebe same).

Komšije su se smestile u svoju baštu i javile se mojim roditeljima. Lastavica je naglo pikirala, a potom iščezla. Pas je zalajao, a zatim počeo sve slabije da kevće. Sve se utišalo. Sve je bilo teško i uznemirujuće. Toplota terase počela je da se povlači, a senka da nadire, osetila sam kako se toplo pretvara u hladno, kao da mi se krv povlači iz vena i iz celog tela.



Brižit Žiro
Živeti brzo (Vivre vite)
Akademska knjiga, 2023.
akademskaknjiga.com/

Нема коментара: