Trajekt Miroslava Mićanovića postao je punoletan. I naleteo sam na njega o Svetom Ponedeljku, Danu studenata, u Terazijskom prolazu, kroz koji se poslednjih nekoliko meseci ne može proći, koji je takoreći silom jednosmeran. To kao da se namerno desilo u čast ovom autoru kome je veoma drago svako poklapanje između sveta i jezika. A sada: jedna empatična. Ne baš ni a la Miroslav Mandić (Ja sam ti je on), ne baš ni a la Danijel Dragojević (nekoj ženi pri porodu umrlo je dijete. Jesam li to bio ja?) već baš a la Miroslav Mićanović.
TKO GOVORI, TKO PIŠE — KOMIŽA NA TRGU
Muškarac koji prije dvije godine u kolovozu,
na trgu u Komiži, ispred Gezota, govori glasno
društvu za stolom, mogao bih biti ja.
Bijelac, potamnio od sunca, polubradat,
četrdesetogodišnjak zapušten u plavoj potkošulji
izjedenoj moljcima i morem, koji ustaje od stola i
pokazuje ogrebotine po rukama i rane na nogama,
mogao bih biti ja.
Zaslijepljen kamenim pločama i svjetlošću,
između crkve i ribarnice, izlaže svoje tijelo,
u buci i glasnosti iznosi događaj iz prošle noći.
Otvoren i lascivan, spreman na sve,
mogao bih biti ja,
ili sam jedan od mojih prijatelja
ili sam jedna od mojih prijateljica.
Priča, privlači ih, razmješta, rotira —
trči oko njih, dodiruje ih, miluje, ljubi,
liježe na tlo, razmiče stolove, stolice —
oni koji ga poznaju misle, voli ih,
oni koji su ga jutros upoznali ispred konobe
misle, je li on lud.
Uvlači ih u mrežu za koju ni sam nije siguran
da postoji, slika od daha, pokreta i riječi porozna je,
nesigurna i možda u dubini prazna.
Osjeća da je izgubio i prošlu noć i prošli dan.
Sretan da prikuplja snagu od svega što mu
izmiče i nestaje.
Tko govori, tko piše?
Tko ga gleda i što očekuje od njega?
Petar stoički uzmahuje usred ljeta i ovo će proći.
Opuštena žena za susjednim stolom gleda njegove
bradavice, trbuh, smijeh, ona nasmijana zna
kakva je zima, kakva može biti bura
i da će sve "iščeznuti kao lice urctano na pijesku
morskoga žala".
Muškarac koji stoji na kamenoj obali uvale
i čeka dječaka da se vrati s tečaja ronjenja,
otac, koji će godinu dana poslije na
gradskom bazenu u Čakovcu izgubiti utrku i
reći: Dođi, čestitam,
mogao bih biti ja.
Odapeta strijela iz podvodne puške nije zapela
u mojoj nozi. Nisam bio iznad grada i pucao po
njemu, nisam u Americi, gol na balkonu,
pljuvao prolaznike i federalnu policiju i vikao:
Ne, to nisam ja.
Dječak koji se između Božića i Nove godine spušta
niz osvijetljeni brčanski korzo, pokraj zaleđene
fontane — djevojčica drži ribu iz čijih usta i škrga ljeti
teče postojan mlaz vode — s bratom i ocem prepun
osjećajem krivnje,
mogao bih biti ja.
Dječak na fotografiji, ošišan i mršav,
koji zadržava brata da ne pobjegne iz kadra,
pisac koji u tekstu ne zna naći posao za svoju sestru,
mogao bih biti ja.
Muškarac koji prije dvije godine u kolovozu,
na trgu u Komiži, ispred Gezota, govori glasno,
mogao bih biti ja.
Zašutjeli su za susjednim stolovima, gledaju s
okolnih prozora, dvije se djevojke smiju i ljube,
konobaru se razbila čaša, jedna Japanka i jedan
Japanac fotografiraju, snimaju, tri starice izlaze iz
crkve, red muškaraca čeka trajekt netko će doć.
Jedna pita jednog odnekud ga znam.
U gibanju, pričanju, trčanju, pisanju odjednom je
dio žive turističke ponude, dio prospekta koji u
predsezoni poziva Nijemce, Talijane i Francuze
na more, diskriminira Čehe i Slovake,
dio je programa na trgu, dio razglednice
vrijeme je sunčano, dio komiške noći,
dio nesigurnog pamćenja.
Tko govori, tko piše?
Čudo se jednog podneva ne zaustavlja, što bih bio
tiši i mirniji, što bih jeziku žene htio biti sve, što bih
htio polako ići, polako čuti i korak i glas —
sve manje mogu reći da bih to
možda mogao biti ja.
Vrijeme odmiče.
Popodnevna siesta obuzima trgovca i konobara,
pijanca i brod, djevojčicu i vrt.
Priča je otišla na drugu adresu, već se peru šalice,
sklanjaju boce i mijenjaju stolnjaci.
Žene su sklopile ogledala i muškarci pogledavaju na sat.
Vrijeme je za hranu.
Sjena se i produžava i smanjuje, bugava blago hlapi,
riba se ispod stola usmrdjela, idemo proć.
Miroslav Mićanović
Trajekt (Jednosmjerna ulica/I),
Meandar, 2004
Нема коментара:
Постави коментар