Uredništvo Agona odlučilo je da poslednji
broj u godini koncipira kao specijal posvećen produkciji pesničkih
knjiga tokom 2012. godine, te se zbog toga odustalo od uobičajene
koncepcije časopisa i tekstovi su za ovu priliku grupisani u tri
segmenta: pregledi, prikazi i poezija.
Agon svojom delatnošću nastavlja da deluje na više planova, sa jedne strane utiče na formativne procese nove srpske poezije, doprinosi im i ima važnu ulogu u izgradnji scene, a sa druge, prati događaje na njoj, kontekstualizuje ih i opisuje. U tom smislu redovno izlaženje pune četiri godine, kao i godišnji pregledi scene koje Agon donosi, već treću godinu za redom, predstavljaju, jednu od važnih referenci za novu srpsku poeziju. S obzirom na specifičnosti prethodne godine pojavila se potreba za nešto izmenjenim pristupom u prikazivanju godišnje produkcije. Intenzivni formativni procesi na sceni uticali su na potrebu sagledavanja, ne samo pesničkih knjiga, već i širih društveno-književnih okolnosti. U tom smislu umesto nekadašnjeg jednog uvodnog teksta donosimo tri urednička uvodnika. Prvi tekst Nova srpska poezija: ishodišta i iskušenja (J. Milinković, V. Stojnić) daje opštiji pogled na prethodnu pesničku godinu i ukazuje na mogućnosti budućih tokova, dok uvodnik Oko „nove poezije“ 2012 (Bojan Savić Ostojić) promišlja pojave i procese na sceni sa društveno-političkog aspekta baveći se onim pojavama koje su obeležile prethodnu godinu na planu periodike, promocija i kontekstualizacije. Oba teksta nastoje da pokažu, između ostalog, i „prerastanje“ i transformaciju mlađe u novu srpsku poeziju. Želeći da skrenemo pažnju da je u budućnosti neophodno promišljanje individualnih poetika, uredničke ocene i pregledi pojedinačnih pesničkih zbirki izdvojeni su iz teksta o sceni i dati su u fragmentarno koncipiranom tekstu Iz čitalačkih dnevnika za 2012. (J. Milinković i V. Stojnić), gde je svaki od fragmenata posvećen po jednoj odabranoj pesničkoj knjizi iz prethodne godine.
Agon svojom delatnošću nastavlja da deluje na više planova, sa jedne strane utiče na formativne procese nove srpske poezije, doprinosi im i ima važnu ulogu u izgradnji scene, a sa druge, prati događaje na njoj, kontekstualizuje ih i opisuje. U tom smislu redovno izlaženje pune četiri godine, kao i godišnji pregledi scene koje Agon donosi, već treću godinu za redom, predstavljaju, jednu od važnih referenci za novu srpsku poeziju. S obzirom na specifičnosti prethodne godine pojavila se potreba za nešto izmenjenim pristupom u prikazivanju godišnje produkcije. Intenzivni formativni procesi na sceni uticali su na potrebu sagledavanja, ne samo pesničkih knjiga, već i širih društveno-književnih okolnosti. U tom smislu umesto nekadašnjeg jednog uvodnog teksta donosimo tri urednička uvodnika. Prvi tekst Nova srpska poezija: ishodišta i iskušenja (J. Milinković, V. Stojnić) daje opštiji pogled na prethodnu pesničku godinu i ukazuje na mogućnosti budućih tokova, dok uvodnik Oko „nove poezije“ 2012 (Bojan Savić Ostojić) promišlja pojave i procese na sceni sa društveno-političkog aspekta baveći se onim pojavama koje su obeležile prethodnu godinu na planu periodike, promocija i kontekstualizacije. Oba teksta nastoje da pokažu, između ostalog, i „prerastanje“ i transformaciju mlađe u novu srpsku poeziju. Želeći da skrenemo pažnju da je u budućnosti neophodno promišljanje individualnih poetika, uredničke ocene i pregledi pojedinačnih pesničkih zbirki izdvojeni su iz teksta o sceni i dati su u fragmentarno koncipiranom tekstu Iz čitalačkih dnevnika za 2012. (J. Milinković i V. Stojnić), gde je svaki od fragmenata posvećen po jednoj odabranoj pesničkoj knjizi iz prethodne godine.
U rubrici prikazi uredništvo je nakon uvida u prošlogodišnju produkciju odlučilo da predstavi knjige sledećih autora: Alena Bešića, Dejana Čančarevića, Ane Seferović, Siniše Tucića, Tamare Šuškić, Uroša Kotlajića, Bojana Vasića, Vladimira Tabaševića, Jasmine Topić i Čarne Popović. O njihovim knjigama pisali su: Vladimir Stojnić, Jelica Kiso, Marjan Čakarević, Marko Stojkić, Jelena Nidžović, Bojan Savić Ostojić, Biljana Andonovska, Jelena Milinković i Dragoslava Barzut. Od festivalskih izdanja prvih knjiga odabrana je edicija Prvenac Studentskog kulturnog centra u Kragujevcu, gde su objavljene knjige Anje Marković, Ana Marije Grbić i Mine Gligorić, o kojima je pisao Danilo Lučić.
Nažalost, ostale prve knjige štampane na tradicionalnim konkursima i
festivalima prošle godine uredništvo ne smatra poetički relevantnim za
predstavljanje. U želji da se skrene pažnja i na regionalne poetike i
da se iskorači iz okvira srpske scene objavljujemo tekst o knjigama
hrvatskih autora/ki (Tamara Bakran i Marijo Glavaš) koje je odabrao i prikazao Marjan Čakarević.
Pored prikazivanja pesničkih knjiga, svim ovim tekstovima
predstavljaju se i prikazivači, te je moguće videti posve različite
kritičarske glasove i senzibilitete, kao i pristupe odabranim knjigama.
Kao poslednji prilog u broju nalazi se Antologija 2012. gde su objavljene odabrane pesme iz knjiga koje smo predstavili.
Uživajte u čitanju!
Jelena Milinković
Нема коментара:
Постави коментар