Бојан Савић Остојић
Терет свести
Што више у нама расте жеља за знањем (...) све смо мање спремни да останемо унутар ма какве стварности.
(Сиоран, Пад у време)
Како прихватити претпоставку да постоји свет изван овог који се тренутно перципира? Појмити да се свет развија на временском плану значи посредно пристати на чињеницу да је пре овог овде, непосредно уочљивог света, постојао неки други свет, чак иако за собом није оставио никакве трагове. Појмити свет у простору значи прихватити да постоји и онај свет који смо (привремено) напустили: допустити том свету да тече, и без нас. Али опет се поставља питање: како прихватити да се свет одвија без обзира на наше присуство?
У последњој збирци Дејана Илића, Из викенда, субјекат се час заузима за берклијевски, субјективно-идеалистички приступ свету, по чијем би начелу esse est percipi свет постојао једино у односу према нама, ако је опажен од стране нас – а час га поима као апсолутног, страног, потпуно независног од присуства субјекта. Тако на почетку збирке, говорећи о дрвећу, пољима кукуруза: деловима сеоског имања, субјекат каже: „иако, као што/ рекох, не верујем да све ово заиста/ постоји и када ја нисам ту“ (Из викенда, VIII). Извесна субјективна телеологија која се приписује спољашњем простору – „ватра иза нас, у средишњој/ просторији, која куца за нас, дрва/ која горе за нас“ – сведочи о томе да се тај простор доживљава као интиман, да се интериоризује. Читаоцу се наговештава да је субјекат за тај простор везан емотивном прошлошћу, детињством, и да управо из дечје перспективе потиче та свест о искључивој упућености природе на субјекат.
Међутим, на овом простору, сада, присутан је, и то привремено, за време викенда, „одрасли“ субјекат који, не само да више не осећа некадашњу онтолошку повезаност са природом („јутро као такво, пролеће као такво“, Из викенда, XV), већ пред некада интимним простором осећа одбојност, отуђеност и неприпадање. Та отуђеност се испољава ишчезавањем видљивих веза са прошлошћу, услед чега је сведочанство субјекта једино које упућује на ту, потпуно субјективизовану прошлост:
Овде је, рецимо, био повртњак, редови
парадајза, леје шаргарепа, укратко,
уцртани план, залиха, потом виноград,
сад ништа, детелина
која прекрива целу парцелу.
(Из викенда, X)
када ме још није било, или бар не овде („За“)
од свега по примерак, мала палма,
већ полувековни чемпрес, маслина
још млада. Као да их је неко,
не природа, посадио по сећању.
последње. И као да то што расте,
не мора ни да расте, само је ту,
присутно, као слика, холограм,
парадигматични пејзаж.
Суочавање са простором, планинама које имају/ очи и гледају, иако не виде то што виде („Планине“), као да је праћено извесном завишћу од стране субјекта. Сама свест субјекта отворено се доживљава као место раскола субјекта са светом, као извор те неминовне зависти према не-свести, индиферентности простора. У тој не-свести природе, субјекат-сведок спорадично прижељкује да се заувек изгуби, и тако ослободи своје ванприродне детерминисаности временом и простором.
Кућа, III
све мање простора у који бих се
сместио. Тамо пролеће птица, њен
лет је праволинијски, никад не мањка,
сав ту, она у њему. Нема вишка,
нема потрошње. Ова соба се сужава,
што је боље познајем, све ми је
тескобније, ова соба је матерња, кућа
родитељска. Али зидови су,
да не поверујеш, стварно отвори,
видим кућу у изградњи, раднике
како се довикују, долазе и
одлазе камиони, с песком, циглама,
другом грађом, видим чак и пре тога,
пре ове куће, ново насеље
на крају града, шуме и ливаде
што га уоквиравају, видим
заправо одакле је све почело.
А даље? даље не, и добро је
што је тако. И као обично, изјурим
на улицу, заувек одлазим, хтео бих
да одем, али је и улица
све мања, и кварт, и град, итд...
За
Хоћу да се време врати у ово насеље,
када ме још није било, или бар не овде.
Све са сликом мора и тоном таласа,
потковицом залива
где си одрасла.
Јер можда бих тада нашао
оно што недостаје. Целину твог тела
које ми измиче, у гестовима,
у промашеним речима.
Тада бих те сигурно поново срео,
након толико година,
ти у мислима које нису твоје,
ја на месту које ми не припада.
ДЕЈАН ИЛИЋ (1961),
Из викенда, Народна библиотека Стефан Првовенчани,
Краљево, 2008, стр. 83, 62.