недеља, 23. децембар 2012.
novi broj časopisa Poezija
четвртак, 29. новембар 2012.
Janis Livadas
Jurodivi blog prenosi svojim čitaocima dve pesme iz knjige.
Bezumlje
I
Svi će biti osvetljeni ali ne po redu
петак, 16. новембар 2012.
IVAN SLAMNIG - Navek je nekak bilo
u Zetskoj i u NDH,
u DFJ, u SFRJ,
a uvijek sam bio ja.
Kako god nas je rezalo
navék je nekak bilo
šljive su bile plave
jaje je bilo bilo.
Ljubili smo Bebu i Aniku,
pjevali pjesme stare,
slušali termodinamiku
i starom žicali pare.
I tako te proglašavam kraljicom
ilirskih lijevih zemalja
i desnih i komada Pulje
i Grčke, a sebe za kralja.
Ljevicom nosim tebe,
desnom mač, ko pravi dasa;
kročimo na ustoličenje
uz klicanje širokih masa.
уторак, 30. октобар 2012.
agon broj 20!
Rubrika poezija donosi cikluse pesama Hrvoja Jurića, Vanje Miljković i Ane Marije Grbić.
Književni intervjui sa sedmoro domaćih pesnika i pesnikinja sačinjavaju rubriku o poeziji. Ovaj vid neposrednijeg autorskog pogleda, pogleda iznutra na poetičke i književno-društvene teme uopšte, pružili su Ljiljana Đurđić, Nikola Vujčić, Danica Vukićević, Dejan Ilić, Saša Jelenković, Petar Miloradović i Miloš Petković. Časopis Agon prvi put objavljuje na svojim stranicama formu književnog intervjua, i cilj je uredništva da se ova praksa nastavi u budućnosti. Razgovore su vodili Jelena Milinković i Vladimir Stojnić, koji se ovom prilikom zahvaljuju svim autorima na saradnji.
Uživajte u čitanju!
понедељак, 22. октобар 2012.
Srečko Kosovel: INTEGRALI
четвртак, 4. октобар 2012.
Šalamun. Romanje za Maruško
imam konja. konj ima štiri noge.
imam gramofon. na gramofonu spim.
imam brata. moj brat je kipar.
imam plašč. plašč imam da mi ni mraz.
imam rastilno, rastilno imam zato da je v sobi zelenje.
imam maruško. maruško imam ker jo ljubim.
imam vžigalice. z vžigalicami si prižigam cigatere.
imam telom. s telesom delam najlepše stvari kar jih počnem.
imam destrukcijo. destrukcija mi povzroča kup težav.
imam noč. noč mi pride skozi okno v sobo.
imam veselje do avtomobilskih dirk. iz veselja
do avtomobilskih dirk dirkam
z avtomobili.
imam denar. z denarjem si kupujem kruh.
imam šest res dobrih pesmi. upam da jih bom napisal še več.
imam sedemindvajset let. vsa ta leta so šla kot blisk.
imam relativno precej poguma. s tem pogumom se borim proti človeški neumitnosti
imam god sedmega marca. veselilo me bo če bo sedmega marca lep dan.
imam majhno prijateljico bredico. zvečer ko jo dajo v posteljo reče šalamun in zaspi.
имам коња. коњ има четири ноге.
имам грамофон. на грамофону спавам.
имам брата. мој брат је вајар.
имам капут. капут имам да ми није хладно.
имам биљку. биљку имам зато да у соби буде зеленило.
имам марушку. марушку имам јер је волим.
имам шибице. шибицама припаљујем цигарете.
имам тело. телом радим оно најлепше што чиним.
имам деструкцију. деструкција ми причињава много тешкоћа.
имам ноћ. ноћ ми кроз прозор долази у собу.
имам наклоност према аутомобилским тркама. из наклоности према аутомобилским тркама тркам се аутомобилима.
имам новац. новцем купујем хлеб.
имам шест заиста добрих песама. надам се да ћу их написати још више.
имам двадесет седам година. све ове године су прошле као муња.
имам релативно доста храбрости. том храброшћу се борим против људске глупости.
имам имендан седмог марта. бићу радостан ако седмог марта буде леп дан.
имам малу пријатељицу бредицу. увече када је ставе у кревет каже шаламун и заспи.
среда, 26. септембар 2012.
nova srpska poezija u časopisu ars!
петак, 21. септембар 2012.
RITMOVI. Miodrag Stanisavljević
Probudivši se rano (krnjava šolja, tej)
uz pisak vrabaca prozukao, crn
šlajm izbaciv, žut, šaren
iz susedstva se čuje paun, kikirez
moj zidni sat ruski, kineski
na staklu jecovane veverice, kunice
iznenada se oklembesio, obesimudio
mlade ciganke kukova ramena
prilagođenih ogromnim zavežljajima, boščama
koje fukljaju na vrata tramvaja, voza
a u nekom pregibu tela smestila se, ugnezdila
sjakteća neka živuljka, (dete?)
goli, dugme mu se odšilo, ciknulo
na uglu Francuske pupos, trbuhon
vrlo cenjenog M., urediše, kritikusa
pet mojih pjesanci uz vazduh priklještio, davnuo
u izlogu govor nekog vrhovnika, podbratka
s linijom Dunaja paralelnog, izravnanog
u parku ispred nagudženog lišća, truleži
napor vratova podbela, kukureka
da se izmigolje u dan, mart
je kao i uvek vreme klijanja, nicanja
sa trga odlomci klicanja, nijanja
narodnih masa, napreskok, naletno
došao s dođošom u sukob, sur, brz
netrpeljivosti iznenadio me probud, gib
k'o da je samo čekala svoj čas, glas
a odsad široko joj polje, put
konačno jedan plodonosan učin, zbiv
zadovoljstvo otkrićem brzim, lasnim
k'o nalazak u polju zelja, pečurke
понедељак, 3. септембар 2012.
KNJIGA NEMIRA
Pomisao na putovanje izaziva u meni mučninu.
Već sam vidio sve što nikada nisam vidio.
Već sam vidio što još nisam vidio.
Nepodnošljivost uvijek novoga, zamor otkrivanja pod lažnom različitošću stvari i ideja, neprolazni identitet svega, posvemašnja sličnost između džamije, hrama i crkve, istovjetnost kolibe i zamka, ista građa tijela kod odjevena kralja i gologa divljaka, vječno suglasje života sa samim sobom, postojanost svega što živim prolazi samo zato što se kreće.
Krajolici su ponavljanja. Na jednom običnom putovanju vlakom podijeljen sam beskorisno i tjeskobno između nepažnje prema krajoliku i nepažnje prema knjizi, koja bi me zabavila da sam netko drugi. Osjećam laganu mučninu od života, a kretanje ju pojačava.
Nije mi zlo jedino od nepostojećih krajolika, od knjiga što ih nikada neću pročitati. Život je za mene drijemanju što ne dopire do mozga. A njega održavam na slobodi da bih u njemu mogao tugovati.
Ah, putujte, vi koji ne postojite! Tko tomu pridaje važnost, život mu je, poput rijeke, protjecanje. No za one koji misle i osjećaju, za one osviještene, ta strašna histerija vlakova, automobila, brodova, ne dopušta im ni da spavaju ni da se probude.
S bilo kojeg puta, pa i kraćeg, vraćam se kao iz sna, s mnoštvom snova - omamljen zbrkom, sljepljenih senzacija, opijen onime što sam vidio.
Nedostaje mi duševni mir za počinak. Za kretanje, nedostaje mi štogod između duše i tijela; u meni se poništava, ne kretanje, nego želja za njim.
Često poželim prijeći rijeku, tih desetak minuta od Terreira do Paço do Cacilhasa. I gotovo uvijek osjetim neku vrst bojazni pred tolikim svijetom, pred samim sobom i pred svojom nakanom. Ponekad bih se uputio, uvijek zgrčen, uvijek koračajući kao da koračam unatrag.
Kada je osjećaja previše, Tejo postaje neizmjeran Atlantik, a Cacilhas drugi kontinent ili čak drugo sazviježđe.
Odricanje je oslobađanje. Ne željeti znači moći.
Što mi može dati Kina, a što mi moja duša već nije dala? A ako mi to duša nije mogla dati, kako će mi dati Kina, kada ću svojom dušom gledati Kinu, ako ju vidim? Mogao bih poći tražiti bogatstvo na Istoku, ali ne bogatstvo duše, jer bogatstvo moje duše to sam ja, a ja jesam gdje jesam, bez Istoka ili s njim.
Shvaćam da putuje onaj koji je nesposoban osjećati. Zato su putopisi uvijek tako siromašni kao knjige iskustava, a vrijedni jedino zbog mašte onoga tko ih piše. A ako je onaj tko ih piše maštovit, jednako nas može zadiviti iscrpnim opisom, u pravilu fotografskim, izmišljenih krajolika, kao i opisom, neizbježno manje iscrpnim, krajolika za koje pretpostavlja da ih je vidio. Svi smo kratkovidni, osim prema unutra. Samo san vidi pogledom.
U biti, u našem zemaljskom iskustvu postoje samo dvije stvari: univerzalno i pojedinačno. Opisivati univerzalno znači opisivati ono što je zajedničko svakoj ljudskoj duši i čitavom ljudskom iskustvu - prostrano nebo, s danom i noći koji se zbivanju s njim i u njemu; protjecanje rijeka - sve imaju sestrinsku i svježu vodu; tu su i mora, naborani lanci planina što čuvaju veličanstvenost visina u tajni dubina; polja, godišnja doba, kuće, lica, pokreti; odjeća i osmijesi; ljubav i ratovi; bogovi, konačni i beskonačni; Noć bez oblika, majka ishodišta svijeta; Kob, intelektualno čudovište koje je sve... Opisujući ovo ili bilo koju drugu univerzalnu stvar poput ovih, progovaram iz duše primitivnim i božanskim jezikom, adamskim jezikom koji svi razumiju. Ali kakvim bih razdrobljenim i babilonskim jezikom govorio da opisujem Uspinjaču sv. Juste, Katedralu u Reimsu, hlačice Zuava, način na koji se portugalski izgovara u pokrajini Tras-os-Montes? To su površinske slučajnosti; mogu se osjetiti hodanjem, ali ne osjećanjem. Ono što je na Uspinjači sv. Juste univerzalno, to je mehanika koja olakšava postojanje svijeta. Ono što je kod Katedrale u Reimsu istinsko nije Katedrala ni Reims, nego religijska uzvišenost zdanja posvećenih upoznavanju dubine ljudske duše. Ono što je na hlačicama Zuava vječno, to je obojena fikcija odore, ljudski jezik što stvara društvenu jednostavnost koja je, na svoj način, jedna nova golotinja. Ono što je u lokalnim izgovorima univerzalno, to je domaći prizvuk u glasovima ljudi koji žive spontano, raznolikost ljudi zajedno, šaroliki slijed načina, razlike među narodima, i golema raznovrsnost nacija.
Vječni smo prolaznici pored nas samih, nema drugog krajolika do krajolika nas samih. Ne posjedujemo ništa jer ni sebe ne posjedujemo. Nemamo ništa jer nismo ništa. Koje ruke da ispružim prema kojem svijetu? Svijet nije moj, svijet sam ja.
понедељак, 20. август 2012.
Agon broj 19!
Rubrika poezija donosi cikluse pesama Marine Adamović, Bojana Markovića i Ljiljane Tadić.
U rubrici o poeziji objavljen je temat posvećen američkom pesniku Edvardu Estlinu Kamingzu. Temat je priredila Ivana Maksić, koja je autorka teksta o prisustvu ženskog pisma u poeziji ovog pesnika. Nakon ovog teksta objavljujemo kratak autopoetički predgovor E.E. Kamingza koji je pesnik napisao za knjigu pesama is 5 (1926), u prevodu Aleksandra Obradovića, i izbor pesama, u prevodu Ivane Maksić. Temat se završava kratkom simulacijom intervjua, gde je Kamingz i postavljao pitanja i odgovarao, i biografijom ovog avangardnog autora. Uredništvo se ovom prilikom zahvaljuje priređivačici temata, Ivani Maksić.
Uživajte u čitanju!
среда, 25. јул 2012.
Душко Новаковић
Прекршај
Тада сам се провукао кроз бодљикави застор
Прве јагоде мајци да уберем
Нежно ће ме погледати кад их почне јести
И можда позвати, осмехнута, да седнем поред ње
И сином ме назвати међу осталим синовима
Од блата очистити, на дојку ме младу привити
Да и ја посисам млеко које је било и моје
Ако не због украдених јагода
Онда због оних неколико капљица дечачке крви
Које још висе тамо на жици, светлуцају и трепере
И никако, прођоше окрутне године, да падну.
субота, 16. јун 2012.
Agon broj 18
петак, 1. јун 2012.
MEĐU VRATIMA OD GRADA
петак, 18. мај 2012.
B I J E L O
Kada sam se rodio nisam namjeravao postati čovjek. Dan je bio svijetao. Iz mračnoga roga smještenoga u dnu, želja mi je bila biti bijelo bijelog, plavo najplavijeg plavog, zvuk unutar zvuka, sjena ni od kakva predmeta.
Kada sam se rodio nadao sam se da ću preko tijela, zakoračivši jednom nogom, izaći tamo gdje ne znaju moje ime i ne čekaju moju smrt, da ću biti odsutna rečenica, čista, bogata, udaljena od svake krivice, udaljena od svake udaljenosti.
Kada sam se rodio, nisam namjeravao postati čovjek. Imao sam valove i nebesa, sve da se nikada ne zaluta, imao sam bijelu pučinu na svakom mjestu. - To sada znam kada govori ZVIJEZDA:
недеља, 22. април 2012.
Vladimir Đurišić
Imanuel ili Emanuil
уторак, 17. април 2012.
Radovan Ivšić
Narcis
fragment iz poeme
narcis se
______okreće
____________od dubokih šuma
gleda u tankome
____________prozirnom
___________________lišću
sama
___ u šutnji
________ sa žalosnim šljunkom
voda
___ tihim odlaskom
______________valova
ponesen
______dišući
__________zasjenjen
šumom
______nad
______ koljenima
krhkim trskama
___ ___ ___ _ruke te nježne
___ ___ ___ ___ ___ ___ te sanjane
zaljevima
___ ___pješčanima
___ ___ ___ ___ ___ gdje
pritajena
___ ___na tihim
___ ___ ___ __oblucima
voda
___ do blage tame
___ ___ ___ ___ školjeva
list
___ do lista
___ ___ _buja na grančicama
da sakrije
___ ___ tihe
___ ___ ___ vidike
modra ta ljubav
___ ___ ___ _tebi ću
sada se njemu
___ ___ ___ i vriježe
___ ___ ___ ___ _ opiru
pokreću
___ __tamnim
___ ___ ___ raslinama
i zapliću
___ ___ ta mala
___ ___ ___ ___ koljena
goleme
___ _plojke
___ ___ _odasvud ga diraju
u noći
___ _izgubljena
___ ___ ___ ___ kraj dubokih virova
krošnje
___ __ga dižu
___ ___ ___ od njegovih koraka
nose ga
___ ___ brže brže
___ ___ ___ ___ šumnim tamninama
što će
___ ruke te tihe
___ ___ ___ ___ te snivane
u noći
___ _od krošanja teških
___ ___ ___ ___ ___ nošenoj
ah
___ nikada
___ ___ _kaže
i
_tamno
___ ___ se okreće
i gle
___ kraj njega
___ ___ ___ dohodala valovima
voda
___ mu plaho
___ ___ ___ pogladi ruku
oplakuje
___ ___ dalje
___ ___ ___ niz plavi pijesak
hujana
___ __i malo je
___ _____ __miluje
prepušten
___ ____dahu
___ _____ __šutljivih valova
na glatkoj obali
___ _____ __batvo
___ _____ _____ __se giba
pretvara se
___ _____nježno
___ _____ _____u čudnu trstiku
noć otvara
___ ____na tihi
___ _____ ____šljunak
voda
___ voda
___ ___voda
šumorne
___ ___ruke
___ _____ _čine u snove
i kako mu
___ ___govori
___ _____ __tihim ribicama
narcis je
___ __pokriva
___ _____ __plahu od noći
Radovan Ivšić (1921-2009)
Narcis,
1942.