U izdanju Kulturnog
centra Novog Sada, u okviru edicije Džepni
anagram, iz štampe je izašla knjiga pesama Vladimira Stojnića pod nazivom Reverb. Blog Jurodivi objavljuje 3 pesme
iz knjige i odlomak iz pogovora Marka Stojkića.
***
Na izlasku
prolazimo kroz predgrađe,
tamo gde se kvartovi
proređuju
i udaljavaju,
da bi neprimetno nestali:
grupe solitera
sve češće ispresecane
brežuljcima i zelenilom.
Kažeš:
ovo je najdalje
mesto
do koga je grad dobacio.
Na povratku sve će se ovo skupljati,
sužavati u suprotnom smeru.
Ali sada već izranjaju
naselja u podnožju,
ozidane kućice, piljare,
pečenjare,
gajbe, i okuke. Pa onda postrojenja,
magacini, kranovi na
gradilištu.
Tako brzo se sve dogodilo.
Pejzaž odsečen prozorom na
kolima,
posustajanje betona.
Radio-stanica se izgubila, i
taj šum
mrtve frekvencije
traje dugo... predugo.
Postaje neophodnost,
podloga za misli,
spas.
Uskoro će napustiti kola,
preplaviti
vidik: bezimena seoca, reku
kojoj se približavamo.
***
Ponekad ustanem, u sred noći,
odem do ulaznih vrata i pogledam
kroz špijunku.
U hodniku zgrade svetlo je ugašeno.
To stakleno oko više
nema funkciju. Otvara se između
dve tame: ispražnjeno,
karoserija, slepo sužavanje
na drvenoj podlozi koja
polako nestaje.
Prolaz je otvoren,
i naš stan se menja u mraku.
Mutiraju naslage građanske klase:
redovi knjiga na policama, monografije
u vitrinama, inkrustacije
i suveniri,
pejzaži iza prozora.
***
U pustinji Derveze, u Turkmenistanu,
početkom sedamdesetih
urušila se bušotina,
postrojenje za eksploataciju gasa,
i nastao je krater: širok osamdeset,
dubok dvadeset metara.
Geolozi su na dno
pobacili buktinje,
da bi ostaci metana sagoreli,
kako su verovali:
za nekoliko dana.
Ali vatra se ne gasi
više od četrdeset godina.
Fosili se još troše, grobovi prazne,
i prošlost se polako
probija iz dubine:
kroz silicijum, ohlađenu lavu,
skladišta grnčarije,
metan prenosi poruke,
zapise na nepoznatom pismu.
Kad padne noć: krater je oreol.
Izvan njega
koraci se rasipaju,
raspareni,
u tami.
Vladimir
Stojnić (1980)
iz knjige Reverb (KCNS, Novi Sad, 2015)
odlomak iz pogovora:
odlomak iz pogovora:
U kritičkim prikazima knjiga Vladimira Stojnića uobičajena je napomena o tome kako nas ovaj pesnik u svakoj novoj knjizi iznenađuje potpuno različitim stilskim postupkom. Ako bi me pak neko primorao da tražim konstantu,
da krenem suprotnim smerom, te da svedem Stojnićevu poeziju na jednu jedinu
reč, verovatno bih upotrebio izraz: perspektivizam. Zanatski kritičar bi ovaj
perspektivizam mogao predstaviti jezikom binarija, recimo kao oscilovanje: 1)
između kretanja i mirovanja, 2) između čežnje za daljinom i sondaže jedne
prostorne tačke, 3) između nepoverenja u jezik i osuđenosti na njega (setimo se
Poziva na saučesništvo), 4) između
potrage za odgovarajućim kadrom i potrebe za vremensko-prostornim izlaskom iz
njega (setimo se Fotoalbuma), 5)
između logike i potrebe da se raspakuje sopstveni logički aparat (setimo se Kutije), 6) te između vremenski
fiksiranog trenutka i njegove istorijske potencije. Ne bih se na ovom mestu bavio
ovim binarijama, mada bi zavodljiva igra njihovog detektovanja, potkrepljivanja
i, konačno, njihove dekonstrukcije mogla da bude plodonosna. Ovakav pristup
knjizi Reverb uskratio bi mi
mogućnost da podvučem izvesne aspekte njene literarnosti, čime bih došao
preblizu pozitivističke zamke da objašnjavajući prestanem da doživljavam. Zato
me Reverb zanima pre svega kao
kvalitativni pomeraj, ne u smislu stupanja u akciju, povratka glagolu (re-verb), već u pop-kulturnom značenju
transformacije zvučnog signala, akta gaženja papučice za distorziju.“
Marko Stojkić, „Distorzija i sondaža“