***
Olovkom možeš
pisati
ubosti
usmeriti pogled
ćutati.
Razmisli.
Podne je svakog dana
neizrecivo isto.
Razmisli,
o nadolazećem.
***
Razigran je jezik svakodnevnice:
Pisati, o malim stvarima,
obasjan oktobarskim suncem.
I moja kost, moja koža,
preplanulih reči krljušt.
Razigran,
ako odem, znaće svi,
ako ostanem, niko saznati neće.
Zubi su moreplovci, graničari
svakog sveta,
ožiljci nasukani.
***
Ako ikada progovoriš,
saznaću.
Učim te jeziku,
da bi umakao
i stvorio novi Red
koji će putnici namernici
zaobilaziti kao napuštenu crkvu.
Vir umiruje površinu vode.
Kada pročitaš Lakonski dnevnik
uvidećeš da pesme niko ne briše,
već ih vetar precrtava,
s vremena na vreme.
Miloš Petković (1972)
iz knjige Bez velikih reči, NB Stefan Prvovenčani, Kraljevo, 2007.
уторак, 18. мај 2010.
среда, 12. мај 2010.
Yannis Ritsos
Pretpostavljamo da je teško napraviti reprezentativan izbor iz Ricovog obimnog i raznovrsnog opusa. Jurodivi blog se odlučio da za svoje čitaoce izdvoji nekoliko pesama iz kasnijeg perioda pesnikovog stvaralaštva, u kojima se javlja jedan ne toliko angažovani Rico, uz jedan od njegovih opsesivnih motiva, motiv kipa.
Rekonstrukcija sna
Noću, veliki komadi maltera sa tavanice pali su po postelji.
Nisi imao gde da legneš. I ogledalo se razbilo.
Gipsani kip u hodniku bio je sav od čađi. Ne da nisi mogao
da vodiš ljubav s njim, nisi mogao čak ni da ga dodirneš – crni su tragovi
ostali po butinama, po kolenima, po usnama, po dlanovima. Pre više meseci
isključili su vodu, telefon i osvetljenje. Na mermernoj ploči stola
u kuhinji, uz opuške cigareta trunule su dve krupne glavice salate.
Kočijaš 1970.
Evo bronzanog mladića
s trakom zategnutom oko glave,
nepomičnih očiju –
popustljivog i stranog,
kako mirno u ruci drži
pokidane uzde,
uspravljen
iznad odsutnosti svojih kola –
uspravljen, rekao si?
uspravljen. Sve ostalo je
ispod kamenja i godina
nenaplativo, nepovratno, izgubljeno.
“Samo je Ništa nedeljivo", reče
i liznuvši svoja dva prsta
dodirnu bronzani hiton Kočijaša.
Kipovi na grobljima
Goli kipovi pod drvećem na grobljima
okruženi neobuzdanim kricima noćnih ptica
kada odu i poslednji iz pogrebne povorke. Kipovi
verno podražavaju smrt, ljubav, spokojstvo,
s malom gvozdenom svetiljkom u ruci, sa ljiljanom od mermera,
s kamenim mačevima, s kamenim krilima, s kamenim zastavama,
iz daljine dovde, i drugde; osvetljeni prozori, postelje,
u vrtu noćno kolo. Odlazite, odlazite – viknu Petar;
moji ključevi su na čuvarevom pojasu; njegov pas me
prati – to je moje odricanje. Kipovi
ne preslikavaju nas; i oni su sami; pate; protivreče nepostojanju,
uzbuđuju se, crvene; glavna im žila nabrekne od krvi.
Zato su i ptice toliko bučne – da prikriju poraz smrti koja nosi
spokoj.
Jani Rico (1909–1990)
Grčka, Tanesi 2009,
str. 99, 104, 117.
prevod: Ivan i Ksenija-Maricki Gađanski
субота, 8. мај 2010.
agon broj 007
Sedmi broj časopisa Agon je postavljen i nalazi se na adresi http://www.agoncasopis.com/
Uživajte u čitanju!
недеља, 2. мај 2010.
Natalija Ž. Živković
Nauka o ulici
Majstor ulice na kolovozu
izvodi zahvat s bedrom u visu
oko čela vezao traku nevidljivosti
kroz zavesu virim
da učim
trepavicom probušio zid zgrade prekoputa
stanari naelektrisanih vlasi istrčavaju vrišteći
skakuću
niz stepenice
kao ping pong
loptice
fokusiranim pogledom Majstor maglu razdanjuje
kondenzuje je u vakuum transformiše
svakog jutra
suzim zenice udove razgibavam
pred prozorskim staklom se lomim
pokrete podražavam
i traci pogleda oštrim ivicu
nabošću ulicu
na čačkalicu
NATALIJA Ž. ŽIVKOVIĆ (1982)
iz rukopisa U aorti mog srca